Een aantal weken geleden was ik in gesprek met een ondernemer over video. Een ondernemer die nog geen gebruik maakt van video, maar wel voordelen zag van het inzetten van video. Bijvoorbeeld het delen van video’s op social media.

Uiteraard was ik heel erg benieuwd naar de reden van deze ondernemer om niets met video te doen. Dus ging ik met hem het gesprek aan. Uit het gesprek kwam naar voren dat deze ondernemer best gebruik zou willen maken van video’s, maar dat hij absoluut niet met zijn gezicht in beeld wil.

Mijn eerste reactie was dat ik dat jammer vond. Want je klanten en potentiële klanten willen je graag leren kennen en weten wie je bent.

Maar misschien is de reactie van deze ondernemer juist voor jou wel heel erg herkenbaar.

Misschien zou jij ook video willen gebruiken, maar moet ook jij er niet aan denken om voor de camera te gaan staan. Met je gezicht in beeld!

Maar wat dan?

Natuurlijk begrijp ik dat het niet voor iedereen makkelijk is om voor een camera te gaan staan en later zelf met je gezicht in beeld te zijn. Als het idee dat je met je gezicht in beeld moet gaan je zo tegenstaat en zoveel weerstand oproept, dan kun je natuurlijk ook op zoek naar andere mogelijkheden. Mogelijkheden waar je je wel prettig bij voelt. Want je prettig voelen bij wat je doet staat natuurlijk bovenaan!

Want je hoeft niet in beeld te zijn om video’s te kunnen gebruiken als je dat niet wil. Heb je er bijvoorbeeld weleens aan gedacht om je product of dienst in beeld te brengen, zonder dat je zelf in beeld bent?

Bij de eindmontage van de beelden maak je het verhaal voor je kijker compleet door gebruik te maken van titels en ondertiteling.

Tada!

Zo zie je maar dat er met video van alles mogelijk is. En dat er ook voor jou en voor deze ondernemer mogelijkheden zijn die wel voor je werken.

En deze ondernemer?

Die gebruikt inmiddels video’s waarin hij zelf niet te zien is, maar zijn dienst wel!